Leiders, klaar voor 2024?
5 Trends die je niet mag missen: omarm ze maar – want die ga je nodig hebben in 2024!
Effectieve leiders weten dat grote veranderingen impact hebben op hun industrie, markt en klanten. En guess what? 2024 zal vol zijn met radicale veranderingen in normen, verhoudingen en perspectieven – ze zijn al ingezet. Transformaties in maatschappij, economie en technologie laten zich direct gelden in organisaties en teams. Daarnaast geven de vijf generaties op de werkvloer, met hun eigen waardesystemen en overtuigingen genoeg uitdaging bij het boeien en binden van collega’s. Leiders moeten anticiperen op deze veranderingen – wij zien deze trends, doe er je voordeel mee! En nog één absolute tip: neem jezelf niet als uitgangspunt!
Trend 1: Leiderschap gericht op welzijn
De focus op welzijn en geestelijke gezondheid voor medewerkers is here-to-stay. Cruciaal met meer hybride werken, veranderingen op het wereldtoneel en andere levensstijlen. Alle lagen van de (beroeps)bevolking kent toenemende zorgen – kosten voor levensonderhoud, onrust door oorlogen en politieke ontwikkelingen. Dit beïnvloedt prestaties, onderlinge verhoudingen en ook de creativiteit en autonome denken van individuen. Het aandeel psychische klachten bij ziekteverzuim was nooit zo hoog als in 2023[i]. Bijna de helft van de Nederlanders (48%) ervaart regelmatig tot vaak stressklachten[ii]. Je kunt het je niet veroorloven hieraan voorbij te gaan, het komt terug als je praat over het verlagen van kosten, het verbeteren van productiviteit en prestatieniveaus en het betrekken van werknemers.
Welzijn hoog op de agenda dus! Denk daarbij aan initiatieven, interventies en strategieën die het welzijn, sociale veiligheid en de geestelijke gezondheid van de werknemers op de eerste plaats zetten.
Trend 2: Omarm AI
De opkomst van generatieve AI – aangewakkerd door ChatGPT – vraagt van leiders om deze technologie te begrijpen en te adopteren. Zorg dat jij en je team up-to-date zijn in het effectief gebruik en implementatie anders mis je in rap tempo de aanzienlijke rendementen op algehele productiviteit. Goed gebruik van generatieve AI kan de performance van een medewerker tot 40% verhogen[iii]! Medewerkers die in minder tijd beter werk leveren verhogen niet enkel het rendement maar ook hun eigen welzijn. De omgang van het leiderschap met AI is essentieel voor een goede en effectieve inzet en verkleint ook de kans op fouten/biases als gevolg daarvan.
Trend 3: Emotioneel intelligent leiderschap
Werknemers willen empathische leiders, medelevend, zelfbewust en communicatief sterk. Ze zoeken iemand die hen coacht naar goede prestaties. Micromanagement en wantrouwen passen daar niet bij. Generation Z dient zich aan – de Babyboomers gaan met pensioen. Dat vraagt echt om andere aansturing, structuur en communicatie. Er is veel geklaag over het gebrek aan arbeidsethos van Generation Z – op sommige punten vast gerechtvaardigd – maar stop ermee! Houd je mening voor je en ga aan de slag. Zet je groeimindset aan en geef jouw coachingsvaardigheden een uitdaging. Een goede leider ontmoet mensen waar ze zijn, ook als je zelf een beetje anders bent opgevoed.
Zorg dus voor deze jonge professionals: inspireer ze, help ze te ontwikkelen en wees een mentor en coach voor deze collega’s. Hun uitblinken in werk en carrière geeft jouw onderneming een voorsprong. Als emotioneel intelligente leider kun je een positievere werkomgeving creëren, hoogwaardigere kandidaten aantrekken vanwege je employerbranding en het effectief oplossen van (potentiële) werkplekconflicten. Lijkt ons reden genoeg om hiermee aan de slag te gaan.
Trend 4: Benadruk Gelijkheid en Diversiteit
Een diverse groep van talenten aan je organisatie binden? Een breed aanbod van kwaliteiten aan boord? Collega’s perspectief geven in je organisatie of de sector? Daag dan jezelf en je leiderschapsteam uit om je onbewuste vooroordelen onder ogen te zien. Geef speciale aandacht aan groepen die onder vertegenwoordigd zijn in je organisatie. Vrouwen en mensen van kleur worden traditioneel buitengesloten van seniorfuncties, bijna overal is hier al iets te winnen. Ja dat gaat ook ordinair over geld en aanpassen van je beleid: pak het aan, los het op. Niet voor hen maar met hen! Generation Z verandert al de houding in deze richting – leiders die het lukt een gastvrije omgeving te creëren voor verschillende culturen en generaties geven hun onderneming een voorsprong op de arbeidsmarkt, innovaties en (beurs)prestaties.
Trend 5: Geniet van de generaties
Voor het eerst zijn er 5 generaties op de werkvloer – en nee, natuurlijk past niet iedereen in de hokjes boomer, generatie y,x of z. Maar laten we eerlijk zijn, er zijn verschillen. In omgang, in verhouding tot hiërarchie, regels of taakopvatting. Ook de omgang met ict, formelijkheid en/of respect is echt anders. Evenals de loyaliteit naar collega’s of werkgever, de omgang met taken is anders in de generaties evenals de motivatie. Jongere collega’s werken niet voor jou, hun baas, maar voor zelfontplooiing en idealen. Impact, werkcultuur en purpose zijn vele malen belangrijker dan voorheen en zijn vaak reden om te blijven of voor vertrek. Flexibel zijn gaat niet enkel over hoe je een rol of taak indeelt maar ook waar en wanneer je die taak kunt doen en hoe je via kaders daar op toeziet. Leiders en managers moeten zich bij deze trends aanpassen en beleid ontwikkelen om jongere talenten te ondersteuen en te ontmoeten waar zij zijn. Daarbij kan de eigen afgelegde weg of overtuigingen over een loopbaan of hoe je daar mee om moet gaan lelijk in de weg zitten! Laat je eigen fatsoenlijk bedoelde oordeel weg en kijk wat de verschillende generaties nodig hebben –en accomodeer deze. Waardevolle en kansrijke talenten komen niet bij je werken als je dit niet voor elkaar hebt en zij die al voor je werken, vertrekken rustig naar een ‘lagere’ job als het ze niet bevalt. Nu je dit weet, kun je er je voordeel mee doen!
2024 – natuurlijk weet niemand hoe het zal gaan. En deze trends zijn natuurlijk niet nieuw, wel is de snelheid waarmee ze zich aandienen en je organisatie raken nieuw. Grootste tip daarbij? Ga niet uit van jezelf en de weg die jij af legde of hoe jij het ervaart – maar ga in gesprek met je team en je mensen.
Jefr helpt executives, teams en teamleden hierbij, wil je even sparren? Leuk! Neem contact op met Jenneke of Freek via jenneke@jefr.nl of freek@jefr.nl
[i] Bron arbo-unie
[ii]Onderzoek in opdracht van Nationale Nederlanden
[iii]Onderzoek MIT Sloan, 19 oct 2023