Een medewerkster dient een klacht in wegens grensoverschrijdend gedrag. Echter wil de klachtencommissie de klacht niet in behandeling nemen. Wat nu?
Wat was er aan de hand?
Afgelopen donderdag heeft een van de medewerksters verteld dat zij recent is lastiggevallen en betast door één van de collega’s. Zij gaf aan dat ze weet dat deze collega meerdere medewerksters lastig heeft gevallen en dat ze wel een klacht wil indienen, maar dat ze niet wil dat hij weet dat zij de klacht heeft ingediend. Er is een externe vertrouwenspersoon naar wie werd doorverwezen. Ook is de klacht doorgestuurd naar de klachtencommissie grensoverschrijdend gedrag. Maar nu laat de klachtencommissie weten dat ze de klacht niet in behandeling nemen. Wat nu?
Het antwoord
Een klachtencommissie grensoverschrijdend gedrag kan een anonieme klacht inderdaad niet in behandeling nemen. De reden daarvan is dat zo een commissie hoor en wederhoor moet toepassen. Dat betekent dat de commissie degene die de klacht heeft ingediend moet horen, maar ook degene over wie is geklaagd. Als degene over wie is geklaagd niet weet wie heeft geklaagd en over welk incident of over welke incidenten; wie, wat, hoe, wanneer en waar hij zich zou hebben misdragen, dan kan hij zich niet verweren.
Dat betekent natuurlijk niet dat het daarmee klaar is. Naar aanleiding van het verhaal van de medewerkster en met haar opmerking dat zij weet dat meerdere medewerksters met het grensoverschrijdende gedrag van deze collega te maken hebben, moet zo snel mogelijk actie worden ondernomen. Een bedrijfsrecherchebureau of ander onderzoeksbureau zou onderzoek kunnen doen, maar belangrijk is om eerst te overleggen met de vertrouwenspersoon over een juiste aanpak.
Vertrouwenspersoon
Ongewenste omgangsvormen zijn vooraf niet altijd te voorkomen. Een vertrouwenspersoon kan de werknemer ondersteunen bij de keuze voor het vervolg van het traject. Wat zijn de verschillende scenario’s en wat zijn mogelijke consequenties daarvan? Een vertrouwenspersoon speelt een belangrijke rol in het voorkomen en beperken van de impact van ongewenste omgangsvormen binnen een organisatie.
Jefr Vertrouwenspersonen:
- Creëert een veilige werkomgeving
- Zorgt ervoor dat je compliant bent met actuele wetgeving
- Informeert collega’s in de organisatie
- Stelt een gecertificeerde vertrouwenspersoon beschikbaar voor medewerkers
- Zorgt voor verplichte rapportages en evaluaties.